FEM BRA YOGAPOSITIONER INFÖR FÖRLOSSNINGEN

Idag är jag jag 14 dagar (!!) förbi beräknad förlossning och underhåller mig med massor av förlossningsförberedande yoga här hemma. 😀

Här är fem bra yogapositioner att göra i väntan på bebis eftersom de är vidgande för muskler och ligament i bäcken och höfter. De ger både en stretch och ökad blodcirkulation som förbereder kroppen inför den starka fysiska upplevelse som förlossningen är. Kombinera dem gärna med djupa och avslappnade andetag. Eftersom de här övningarna görs för att mjuka upp bland annat i fogarna se rekommenderas jag inte att göra dem om du har bäckensmärta eller ömma fogar. 

CIRKLAR. Sitt i lätt meditationsställning med ena hälen framför den andra. Om du behöver för att kunna sitta rak i ryggen så lägg in en kudde under sittbenen. Börja cirkla med kroppen, känn hur sittbenen liksom får en liten massage mot underlaget. Cirkla ut åt ena hållet, fram, ut åt andra och tillbaka igen. Blunda gärna när du cirklar och hitta en rytm med andetaget. Här kan du använda visualisering och se framför dig hur ditt barn när det blir dags kommer att röra sig ner genom förlossningskanalen. Cirkla ca 10 gånger åt varje håll.

FJÄRIL. Sitt i samma sittposition som ovan, men sätt nu fotsulorna ihop. Sitt kvar på en kudde om det behövs. Vicka mjukt knäna upp och ner en stund. Stanna stilla, sträck upp ryggen och lyft fram bröstkorgen och luta litegrann framåt med så rak rygg du kan. Stanna några andetag.

KATT & KO. Hjälper dig att andas djupare och kan lindra spänningar i rumpa, ländrygg lår och bäckenbotten. Ställ dig på alla fyra med händerna under axlarna och knäna under höfterna,  gör plats för magen. Andas in och titta framåt och räta ut ryggen och gör en mjuk svankande rörelse, slappa av i bäckenbotten och sätesmusklerna. Andas ut och titta ner och och in mot magen samtidigt som du rundar ryggen och spänner musklerna i sätet och bäckenbotten. Fortsätt så här ca 10 andetag. 

HÖFTCIRKLAR. Kliv fram med ena foten till utsidan av din ena hand och så att du har 90 graders vinkel i knät. Rör höfterna i stora cirklar ut åt ena hållet, fram, ut åt andra och tillbaka. Slappa av i bäckenbotten och cirkla ungefär 10 varv i takt med dina andetag och byt sedan riktning.

HÖFT- OCH BÄCKENSTRETCH. Sätt händerna på ditt lår nära knät och gunga höften fram och tillbaka och känn att du stretchar höftböjaren, bäckenbotten och baksida lår. Gunga ca 10 gånger fram och tillbaka i takt med dina andetag. Byt sedan ben och gör övning 4 igen 10 + 10 varv och fortsätt sedan med övning 5. 

TRE DOFTER JAG PACKAR I FÖRLOSSNINGSVÄSKAN

Vi använder dofter som en del av våra yogaklasser på Infinite Mama och Infinite Yoga Malmö eftersom de stöttar de processer vi ger oss själva när vi yogar. Och för att det blir en extra dimension av njut med dofterna! I gravidyogan använder jag alldeles särskilt lavendel och apelsin, som också varit mina egna favoriter under graviditeten.

Jag har njutit något enormt av dofter – och jag vet att inte alla har samma upplevelse – men om du också gör det så passa på att bara unna dig alla dofter du dras till, för det är förmodligen just dem du kan ha nytta av. Dessa tre står redo att åka ner i förlossningsväskan när det är dags, vilken dag som helst nu! 

MANDARIN. En apelsinlik doft, lite beskare än vanlig apelsin och väldigt frisk. Mandarin beskrivs som en olja som verkar upplyftande och uppfriskande och ger trygghet. Passar mig perfekt eftersom jag haft cravings på apelsin och mandarin under hela min graviditet. 

LAVENDEL. Bara tanken på lavendel gör mig lugnare, och det misstänker jag kommer vara en hit under förlossningen. Lavendel är välkänd just för att främja känslor av lugn och motverka nervös spänning. Att dofta på lavendel kan också lindra illamående och därför vara användbar både under graviditeten och förlossningen.

PEPPARMINT. Följer med i förlossningsväskan som en energihöjare! Den har starkt uppfriskande egenskaper och används för att skapa en stimulerande atmosfär. Dessutom har den egenskaper som svalkar trötta muskler efter fysisk aktivitet och kan komma till bra nytta de första dagarna efter förlossningen. Oljan har också en svalkande effekt på huden, så att ta lite bakom öronen eller handlederna är skönt när kroppen är varm. Eller att ta ett par droppar i händerna och gnugga in och sedan andas in doftångorna med några riktigt djupa andetag! 

SELF CARE KVÄLLSRITUAL

Jag älskar att testa nya ekologiska krämer och oljor och att ta en stund att i lugn och ro smörja in magen har blivit min bästa kvällsritual. Det blir en stund att stanna upp och se hur magen växt och ha lite extra kontakt med den (inte längre så) lilla som växer därinne. 

Förutom att oljorna hjälper till att återfukta huden så ger själva massagen ökad blodcirkulation och kan förebygga bristningar och beröringen ger dessutom ett skönt påslag av kärlekshormonet oxytocin, som ger känslor av lycka och lugn. 

Dessutom – dofterna! Jag har aldrig njutit så mycket av dofter som under graviditeten och det är helt ljuvligt att gå loss på dessa oljor!

Här är mina tre favoriter för mage och rumpa:

Lovely Mother från Maria Åkerberg. Den första jag beställde – omöjligt att motstå detta vackra namn! Huvudingredienserna är sheasmörolja, solrosolja och kallpressad jojobaolja som binder fukt och den doftar så gott av eteriska oljor från geranium, mandarin, patchouli och citron. Geranium är stärkande för huden och citron är läkande och stärker kapillärväggarna. Mandarin förebygger hudbristningar och patchouli har en sammandragande effekt på huden. Jag gillar att den snabbt går in i huden och det är smidigt med sprayflaska, speciellt när magen har växt och en stor yta ska oljas in. Oljan kan också användas för att smörja in underlivet inför förlossningen för att förebygga bristningar, även om jag har valt en lite mildare olja till just det. 

Dr Hauschka Blackthorn Body Oil. Lite gott skarp i doften, och det känns verkligen som den aktivt gör något bra i huden! Innehåller slånbärsolja som är uppbyggande och skyddande för huden, och den värmer och stärker bindväven vilket hjälper huden att behålla sin elasticitet. Den innehåller förutom slånblom även björkblad, johannesört samt doftande eteriska oljor. Den ska gärna smörjas in på fuktig hud, så passar extra bra efter ett bad eller en dusch. 

Crearome Kallpressad Mandelolja. Den här känns så ren, len och skön för huden, och ibland tillsätter jag någon droppe eterisk olja av apelsin eller lavendel för extra dofteffekt. Mandeloljan är lite lösare i konsistensen och passar bra om du vill massera magen en lite längre stund. Den är därför också lite klibbigare än de andra två, så jag rekommenderar att lufta magen ett tag efteråt så den riktigt hinner gå in i huden.

Har du använt någon speciell olja under graviditeten? Tipsa gärna!

Det kommer inte alltid att vara såhär. Och ingen uttrycker det lika väl som bästa Broderauttexten

Hur gör du i intensiva känslostormar?

Kanske har du inte sovit nästan alls på grund av karatekickande bebis, tankar som snurrar, eller en liten favoritperson bredvid dig som tycker att natten är bästa tiden att sprattla omkring i timmar. 

Och kanske blir du i sömnbrist mer överväldigad av känslor än du annars skulle bli. I intensiva känslostormar kan jag känna att det kört. Att den starka känsla jag känner kommer att ta över mitt liv, och nu kommer det att vara så här mörkt, jobbigt, intensivt, uppgivet eller vad det än är – för alltid. 

Det är just då det är som allra mest välbehövligt, och som svårast, att komma ihåg att det kommer inte alltid att vara så här. This too shall pass.

Om du låter känslan komma igenom, kanske till och med välkomnar den och låter den ta plats i din kropp, så att du kan KÄNNA DEN FULL ON, så kommer den också att börja förändras. Börja ebba ut, och ge plats åt något annat. 

Så vad göra vid intensiva känslostormar?

• RING EN VÄN. Någon som kan påminna dig om att det är okej att du känner just så här just nu. Och att det inte alltid kommer att vara såhär. Någon som kan klappa lite på dig och fråga, vad vill du göra för DIG just nu?

• KAPITULERA. Låt känslan komma, istället för att kämpa emot den – bring it on. Välkomna den, gå all in i den, så att den får komma igenom och ut.

• UT I NATUREN. Luta dig mot ett träd, sätt dig vid havet eller högt på en kulle med starka vindar. Prata gärna högt med dig själv och ös ur dig allt du behöver, så länge du behöver.

Kanske skulle jag tatuera in ett meddelande till mig själv på armen att läsa i intensiva känslostormar som en klok person föreslog på tal om detta häromdagen? Helt klockrent!

Vad gör du när känslorna överväldigar? Vad skulle du vilja göra? 

Heart to Womb Breath

En dag i skogen när solen sken och vi skulle ta våriga bilder, men marsvädret blixtskiftade och vi plötsligt stod där bland stora snöflingor istället! Foto: Asaf Kliger

Graviditeten är en så himla unik tid i livet. Bara just nu är det precis såhär, med just detta barn som växer i just din kropp. Vill du stanna upp en liten stund?

Lägg ena handen på hjärtat och andra på magen nära ditt barns hjärta. Ta en djup inandning till ditt hjärta och andas ut med en skön suck. Andas in till ditt hjärta igen, och på utandningen, låt din uppmärksamhet gå ner genom din kropp till magen och ditt barn därinne.

För varje inandning, känn ditt hjärta och för varje utandning, känn närvaron av ditt barn som är här med dig.

Varje andetag ger dig näring så att du också kan ge näring till ditt barn. Ni är så nära sammankopplade och ni är här tillsammans, precis just nu!

Den här andningsmeditationen har jag gjort nästan dagligen i över ett år nu. Den är så stark att göra när du vill lyssna in din kropp och alldeles speciellt livmodern, som är den del av din energikropp som enligt yogafilosofin är centrum för kreativitet och skapande. Skapande i våra liv, och skapande av liv! När jag längtade efter att bli gravid använde jag meditationen för att liksom göra plats för ett barn, för att synka in med min menscykel och för att hjälpa kroppen att läka alla minnen som jag tror fanns lagrade där inne.

Att meditationen hjälper mig att ge fokus till mitt hjärta, den del av vår energikropp som står för omtanke, kärlek, självkärlek och snällhet mot oss själva, har också varit väldigt läkande. Och att låta en ny sorts snällhet mot mig själv vara med i allt jag vill skapa i mitt liv.

När ett litet barn väl började växa därinne gjorde jag exakt samma meditation, fast nu för att försöka greppa att det här verkligen hände, att få vara i processen min kropp gick in i och ta kontakt med den lilla alldeles nya människan som är på väg in i våra liv!

Jag har lärt mig Heart to Womb Breath av min fantastiska yogalärare Uma Dinsmore-Tuli, och jag känner på mig att den kommer att fortsätta vara med mig i många år framöver.


Tänk om du kan tillåta dig att full on känna dina känslor?

Blomstermandala av konstnären & författaren Hanna Wendelbo

På gårdagens klass i Medveten Gravidyoga pratade vi om känslohantering och verktyg för att hantera alla känslor vi möter under graviditeten. Jag har haft dagar när gråtit av total lycka ena stunden, och blivit helt förtvivlad över något (stort eller litet) annat i nästa. Flera av deltagarna på yogan igår delade liknande berättelser, om vilt skiftande känslor som liksom inte går att hålla tillbaka.

Och tänk om det är BRA? Ett grundläggande redskap i den känslohantering vi gör på Infinite Mama och Infinite Yoga Malmö är tillåtande. Att tillåta oss att känna de känslor vi känner. Att inte försöka trycka bort dem (det går kanske inte ens), utan att låta dem komma full on. Att säga hej och välkommen till dem, oavsett om det är en känsla du njuter av att uppleva, eller helst skulle slippa.

”Det du motstår, kvarstår” sa Carl Gustav Jung, och i yogafilosofin kan vi lära oss att det vi upplever fullt ut övergår i något annat. Att trycka bort en känsla är väldigt energikrävande, men vi gör det ändå eftersom vi inte vet vad som skulle hända om vi vågade uppleva den fullt ut. 

Blunda en liten stund och ta ett par djupa andetag. Vilken känsla kan du bli närvarande till just nu? Och kan du tillåta den att vara där, och kanske till och med växa? Kan du välkomna den, istället för att trycka bort den, och vara med den med dina andetag och din närvaro? Och vad händer när du gör det? 

Jag spelade just in en guidad meditation där du kan utforska detta lite mer, den finns här

Tacksamhetsmagi

Min lunchdejt idag

Vad är jag tacksam för idag? Jag fick frågan av min vän Malin när vi pratade i telefon idag, och jag satt ute och njöt i solen på lunchen. Listan kom snabbt och lätt:

Jag är oändligt tacksam över den lilla människan som växer inuti min kropp, och som rör sig och kommunicerar med och mer med mig för varje dag som går. Som inatt väckte mig 02:14, så jag fick ligga och titta på månen som lös rakt in i vårt fönster och känna små kickar och buffar därinne.

Jag är så himla tacksam över min man och partner, och att vi gör det här tillsammans, som ett team. Sedan vi var på en förlossningsförberedande kurs med Anna Tallwe för några veckor har vi båda fått eld i baken och prioriterat mer att förbereda oss inför bebisens ankomst i början av juni. Både praktiskt, som att fixa fler skåp och förvaringslösningar i vårt compact living-hem, och känslomässigt genom att ge mer tid och utrymme för oss.

Tacksamhet på morgonpromenad

Jag är så tacksam över familj, vänner och kollegor som stöttar mig något enormt, och som är med mig på den här resan, så nära! Och över alla blivande och nyblivna mammor som jag möter i mina yogaklasser, och som delar med sig av sina resor, tankar, känslor. Ni alla inspirerar mig något enormt!

Jag är tacksam över min kropp. Den skapar ett liv, en ny liten människa! Hur galet coolt är det?! Och det känns inte ens särskilt mycket. Kroppen verkar trivas med detta och den talar tydligt om för mig vad den behöver i form av sömn, mat, rörelse – och jag ska bara se till att lyssna och följa.

Och så är jag tacksam över solen. Våren. Fåglarna, alla små blommor! Livet liksom. Att bara kunna stiga rakt ut i naturen runt vårt hus och se hur allting håller på att vakna.

Vad är jag tacksam för idag? Och vad mer kan jag bjuda in att vara tacksam för idag? En så enkel liten fråga att ställa varje dag. Dagar när allt är sprudlande bra, och lika viktigt dagar där det är mindre bra, eller rent av ganska pissigt. Gör en lista, eller prata lite med dig själv när du går en promenad eller landar på en yogamatta eller i en skön fåtölj en stund. En lätt meditation, som gärna kan göras varje dag.

Where your attention goes, energy flows, säger vi inom yogan. Så när du är tacksam, så bjuder du in mer av det du är tacksam över, och kanske även ännu mer att vara tacksam över.

Så – stort eller smått, rent spontant, vilka fem saker är du tacksam för idag?

Tacksam över sol en frostig morgon