Den stora gravidtröttheten – och vad gör jag åt den?

På fotosession med 7 minusgrader i Jukkasjärvi gick det i alla fall bra att hålla sig vaken.
Foto: Asaf Kliger

Jag mår fysiskt bra i min graviditet och det som har varit med mig från start och hela vägen fram till vecka 24 där jag är nu, är en klassisk och enorm trötthet. Den började ett par veckor in i graviditeten, och vissa dagar kan jag somna sittande. Jag började lägga mig tidigare på kvällarna redan från start, och allt som hände efter 19:30 var helt uteslutet före jul. I slutet av november hade en vän ordnat biljetter till en konsert jag verkligen ville gå och jag såg så enormt mycket fram emot detta. När vi bokade trodde jag absolut att tröttheten skulle ha börjat lägga sig vid det laget – den ska väl gå över där i vecka 12, eller..? 

Nope. När konsertkvällen närmade sig kändes det totalt omöjligt att jag skulle gå på en konsert som började kl 20:00, för att inte tala om att hålla mig vaken för att sedan köra hem efteråt – helt livsfarligt!

Jag fick boka av och åka hem och sova istället. 

Extrasömn har varit den mest självklara och min bästa medicin – men jag har också blivit lite piggare sedan jag började äta starkare järntillskott. 

Och den lugna yogan jag gör nästan varje dag hjälper. 

Det finns alldeles speciell gren av yogan som hjälper extra bra vid trötthet, nämligen Yoga Nidra. Det är en variant på djupavslappning som jag har lärt mig genom Satyanandayogan, och ordet Nidra betyder sömn. Tekniken handlar om att låta kroppen vila som om den sov, men låta sinnet vara vaket och guidas enligt en speciell procedur. 

Yoga Nidra kan användas om du har svårt att sova och behöver ”ta igen sömn” under dagen, eller om du sover bra men är lika trött ändå. Inom yogan säger man att en halvtimmes Yoga Nidra motsvarar upp till 4 timmars sömn och den kan också motverka sömnlöshet. Den procedur du gör när du går in i avslappningen med kroppsskanning och andningsmedvetenhet kan du lära dig och då liksom programmerar du kropp och sinne att gå in i vila. Och du kan sen använda metoden på egen hand när du vill komma till ro för att somna, eller somna om när du vaknat mitt i natten, kanske på grund av karatekickande bebis eller tankar som snurrar.

Yoga Nidra är också en allmänt bra metod för att minska stress och boosta dig både kroppsligen och känslomässigt, vilket känns extra välbehövligt under graviditeten.

Benen högt, fantastisk viloposition att göra kortare stunder under graviditeten, och dessutom ett utmärkt sätt att ladda upp inför yogaklassen Vilande Visdom. Inlägg med den här och andra sköna återhämtande yogapositioner att använda under graviditeten på g framöver!

Jag har Yoga Nidra i alla yogaklasser jag håller, och effekten av avslappning och återhämtning får även jag som guidar Nidran – mycket praktiskt. 

Yoga Nidra görs helst när du ligger ner och vilar, och det är bra att avsätta 10-20 minuter helt till detta och stänga ute alla andra yttre intryck som telefoner och andra människor. Men – den kan också göras om du bara har en liten stund att blunda när du åker buss, kan luta dig tillbaka i stolen när sitter på ett kontor eller när du sätter dig ner på en bänk i en park. Du kan lära dig metoden så att du guidar dig själv, men det finns också mängder av Nidras att hitta på Youtube och Spotify – en hel värld att utforska. 

Min fantastiska yogalärare Uma Dinsmore-Tuli har skapat ett helt nätverk för och med Yoga Nidras, och där kan du lyssna på många olika varianter på engelska, och även en del på svenska, som finns här.

Och i somras spelade jag in en Yoga Nidra för gravida i skogen utanför vårt hus, som du kan lyssna på här. (Fågelkvittret och medföljande sommarlängtan får du på kuppen.)

Jag har emellanåt blivit rätt less på den här tröttheten, speciellt de dagar då den nästan varit förlamande. Jag har ju fortfarande min stora lust att skapa, träffa familj och vänner, och allt annat jag älskar att göra – men kroppen säger liksom bara stopp.

Och om jag vänder på myntet så har ju tröttheten egentligen en rätt smart funktion. Den däckar mig, så att min energi inte är all over the place, utan istället kan gå dit den ska nu, till den lilla människan som växer därinne i rasande fart.

Min man är mycket bättre på att vila än jag, och blir trött på mig när jag bara rusar på och sedan kommer hem som ett vrak.

”Hur kommer det sig att alla andra i världen måste vila när de är trötta, förutom du?” sa han för ett tag sedan. Jag hade inte riktigt något bra svar på det.

Godnatt då!

2 reaktioner till “Den stora gravidtröttheten – och vad gör jag åt den?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s